KTO NEPADÁ, JAZDÍ POD SVOJE MOŽNOSTI.

Chrániče na bajk môžete, ale aj nemusíte mať. Ak sa rozhodnete pre ich kúpu, pravdepodobne je to preto, že si uvedomujete nebezpečenstvo, možnosť pádov i cenu svojho zdravia, ktoré plánujete týmto krokom ochrániť. Logicky. Nanešťastie, keď letíte proti stromu, nikto sa nepýta, aký ste mali budget, či vás doma čakajú deti, či je to posledná jazda alebo aký silný marketing malo logo výrobku, ktorý o pár stotín rozhodne o zvyšku vášho dňa, týždňa nedajbože života.

V popise cyklo-chráničov Dainese stojí, že spĺňajú normu EN 1621-1. Google hlási 385 tisíc výsledkov a monitor zaplaví more odkazov na rôzne stránky. Siahnem po Wikipedii, "Ochranné odevy pre motocyklistov proti mechanickému nárazu". Ešte raz skontrolujem číslo. Sedí.

Aby chránič splnil túto normu, čaká ho 9 meraní. Päťkilové závažie s hrotom 40x30mm vyvinie kinetickú energiu (pádom) o sile 50KJ na rovnaké miesto chrániča. Snímače potom zachytia, koľko energie nedokázal pohltiť a preniesol na podložku (v reále koleno, lakeť, stehná...) Priemer deviatich meraní nesmie byť väčší ako 35kN pričom ani jedno z meraní nesmie prekročiť hranicu 50kN.
Chrániče chrbtice sú posudzované ešte prísnejšie, môžu splniť Level 1, to jest, keď priemer meraní nie je vyšší ako 18kN alebo Level 2, kde neprekročia 9kN. Super. Problém máme len jeden. Stále sa bavíme o norme pre motocyklové chrániče.

Kontaktoval som Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky. Spomínaná norma platí od roku 2013 aj na Slovensku – do dnes ju nik nepreložil, ale môžete si ju kúpiť. Čo je horšie, Európska norma na chrániče pre cyklistov neexistuje! Stručne povedané, môžete do látkového vrecka zašiť papierovú vreckovku a tváriť sa, že vyrábate chrániče. Ako spotrebiteľ, ktorý chce chrániť svoje zdravie, nemáte žiadny hmatateľný bod, žiadnu hodnotu pre porovnanie. Kupujete si chrániče podľa toho, aký silný majú marketing, podľa krásy, podľa farby, podľa všetkého, len nie podľa schopností pohlcovať nárazy.

Áno, zostal som prekvapený. Aby som priniesol aspoň relevantné údaje a záver, chcel som chrániče od viacerých výrobcov podrobiť meraniu. Keďže žiadna iná norma ako tá motorkárska neexistuje, mal som v pláne previesť merania podľa nej. Predsa len, svojou podstatou dokáže o danom chrániči povedať veľa, alebo aspoň získam hodnoty, ktoré dokážeme porovnávať. Žiaľ, na Slovensku certifikované zariadenie pre takéto merania neexistuje. Preto toto porovnanie skúsime urobiť v technickom laboratóriu v Taliansku.

Záverom nechcem nikoho na nič nahovárať, som predajcom značky Dainese, ktorá merania robí podľa normy pre motocyklové chrániče. Na druhej strane, aspoň robí, nemusela by. Momentálne je to však jediná možnosť, ako pri dodržaní predpísaných pravidiel dokážeme získať nejaké hodnoty pre porovnanie a zodpovedanie základných otázok. Iste, najlepšie by bolo, ak by splnenie normy nebolo len suchým konštatovaním, ale aj kolenné a lakťové chrániče by boli rozdelené podľa "výkonu" do viacerých kategórií. Kým sa však nevymyslí niečo iné, budem ako používateľ vďačný aj za takéto meranie. Mimochodom, všetky chrániče chrbtice Dainese (vrátane batohu) spĺňajú Level 2. Čo tie vaše?

Faktom ostáva, že aj v motocyklovom športe, kde Dainese pôsobí najvýraznejšie, vedia o pádoch veľa. Len v najvyššej súťaži cestných motocyklov MotoGP dôjde počas jednej sezóny k 690-tim nehodám. Väčšinou skončia len s ľahkými zraneniami, zlomenín je cca 30. Nasledujúce video je zostrihané čisto z pádov v kombinézach Dainese, kde sa v chráničoch používajú rovnaké materiály ako u cyklistických. 

Kategórie článku

U.M.S., s.r.o., Studená 5, Bratislava 821 04, 0905 917 419, info@dainese.sk
Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info